Gå till goteborg.se

Offentlig upphandlare

Yrkeshögskoleutbildning, 400 Yh-poäng

Om du vill arbeta med inköp inom offentlig sektor då är utbildningen Offentlig upphandlare något för dig. Alla inköp av varor och tjänster som staten, kommunerna och landstingen gör ska upphandlas enligt de lagar som gäller för offentlig upphandling. Lagarna syftar i första hand till att ge alla leverantörer möjligheten att på lika villkor erbjuda sina varor och tjänster till den offentliga sektorn. Som offentlig upphandlare är det din uppgift att genomföra upphandlingar inom ramen för gällande lagstiftning med ”den goda affären” i fokus. Det är viktigt att man som offentlig upphandlare kan se nya affärsmöjligheter både inom organisationen och på leverantörsmarknaden. Arbetet sker ofta i projektform där upphandlaren kan fungera som projektledare.

Arbetsmarknad

Efter genomförd utbildning kan du arbeta som upphandlare, upphandlingsassistent samt upphandlingssamordnare där du arbetar med upphandlingsprocesser, utformar strategier, förhandlar om pris och leverantörsvillkor etc.

Arbetsmarknaden för en offentlig upphandlare är god. Arbetsmarknaden består av Sveriges 290 kommuner och cirka 500 myndigheter, där de flesta har någon slags upphandlingsfunktion. Upphandlingen i Sverige uppgår till mycket stora belopp, cirka 550–600 miljarder kronor årligen. Många arbetsgivare ser möjligheter till minskade kostnader med hjälp av upphandlare. Under ett år annonseras upphandlingar av ca 1 300 olika myndigheter.

Senast uppdaterad 2017-04-21

MER INFORMATION

Mehrnaz Tabarsian
Tel. 031-367 31 85
mehrnaz.tabarsian@educ.goteborg.se

Reception: 031-367 31 00

OM UTBILDNINGEN

Längd: 80 veckor heltid

Start: Preliminärt hösten 2018

Antal platser: 34

Utbildningen är statligt finansierad och berättigar till studiestöd.

Anmälningskod: YHOU