Art Director & Copywriter

2 år Heltid Startar januari 2021
Art Director & Copywriter

Vill du jobba strategiskt och kreativt med kommunikationsidéer och hela koncept? Art Director & Copywriter är en intensiv tvåårig utbildning för dig som vill bli kreatör och jobba med idéer, analys och research. Du väljer inriktning när du ansöker: Art Director för dig som vill jobba mer med visuella uttryck och Copywriter för dig som vill jobba mer med textinnehåll.

Om utbildningen

Under utbildningen får du bland annat lära dig jobba strategiskt med insikt, idéhöjd, genomarbetade koncept, varumärkesutveckling, analys och den kreativa processen. Efter examen har du verktyg för att kunna arbeta fram kreativa idéer och koncept som når ut och berör.

Du får också lära dig planera arbetet utifrån en satt budget och vilka lagar och regler som gäller inom området.

Vi finns på Instagram

Besök Art Director & Copywriter på Instagram för en ännu bättre bild av vad utbildningen innehåller och leder till.

Innehåller en stor del LIA (praktik)

En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Läs mer om LIA.

Att arbeta som Art Director eller Copywriter

Art Directorn och Copywritern jobbar ofta i team och står tillsammans för den kreativa idén bakom kommunikationen, exempelvis en reklamkampanj. Som Art Director är du ansvarig för det visuella uttrycket, medan du som Copywriter står för textinnehållet.

En viktig del av jobbet är att göra research om kunden, produkten och målgruppen. Kunskapen ni får från researcharbetet använder ni för att definiera problemet, fundera ut lösningar, presentera idéer – och slutligen förverkliga dem.

Tänkbara arbetsplatser

Efter avslutad utbildning kan du jobba på reklam- eller kommunikationsbyrå eller på större organisationers egna mediaavdelningar. Många väljer också att frilansa.

Kurser

5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

  • Digital kommunikation, 40 p
  • Ekonomisk planering, 10 p
  • Examensarbete, 25 p
  • Kommunikativt skrivande (grundkurs), 10 p
  • Kreativ brief, 10 p
  • Kreativitet, idé och koncept, 75 p
  • LIA – Lärande i arbete, 130 p
  • Marknads- och medierätt, 5 p
  • Portfolio, 20 p
  • Strategisk marknadsföring, 10 p
  • Varumärkesstrategi, 15 p
  • Visuell kommunikation (grundkurs), 10 p

Valbara kurser

  • Kommunikativt skrivande (fördjupning), 40 p
  • Visuell kommunikation (fördjupning), 40 p

Studieupplägg och examen

Utbildningen är tvåårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar, seminarier och studiebesök.

Vi arbetar tätt ihop med branschen och de flesta föreläsare och handledare är yrkesverksamma personer inom området.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen.

Ledningsgrupp med branschrepresentanter

Utbildningen har en ledningsgrupp som består av representanter från branschen, från Yrgo och från de studerande. Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens. Följande branschaktörer deltar i ledningsgruppen:

Aoki Reklambyrå – Bond Communications – Change the Agency – Dear Friends – Ellermore – Forsman & Bodenfors – Handelshögskolan Göteborgs universitet – HiQ – Insikt Analys Strategi – Mecka – Stendahls Reklambyrå

Dessutom samarbetar vi med flera andra företag och organisationer som bland annat föreläser i utbildningen och tar emot studerande på studiebesök och LIA (praktik).

Förkunskaper och behörighet

För att kunna bli antagen till utbildningen måste du vara behörig. Det innebär att du måste uppfylla vissa förkunskapskrav:

1. Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. 
Läs mer om grundläggande behörighet.

2. Särskilda förkunskaper

Godkända betyg i följande kurser (eller dokumenterade kurser, kunskaper eller erfarenheter som motsvarar dessa):

  • Svenska 2
  • Engelska 6
  • Grafisk kommunikation 1, 100 p (om du söker Art Director)
  • Textkommunikation, 100 p (om du söker Copywriter)

Saknar du förkunskaper?

Saknar du de listade förkunskaperna kan du ändå vara behörig om du har skaffat dig motsvarande kunskaper på annat sätt, till exempel genom arbetserfarenhet, kvällskurser eller annan eftergymnasial utbildning.

Läs mer om förkunskapskrav och behörighet.

Om du helt saknar intyg eller betyg kan du ihop med din ansökan bifoga ett kompletterande underlag som styrker dina kunskaper enligt följande:

För dig som söker inriktning Art Director: Visa ett exempel på något du formgivit. Din design ska vara producerad i InDesign och/eller Photoshop och i storlek cirka A4. Vi önskar se exempel på din formkänsla och dina programkunskaper.

För dig som söker inriktning Copywriter: Skriv en egen text (max 1000 tecken exklusive blanksteg). Det kan vara ett brev, en berättelse eller något annat som visar dina kunskaper i det skrivna ordet.

Arbetsprov

För den här utbildningen ska du göra ett arbetsprov som du skickar med din ansökan. Arbetsprovet finns tillgängligt för nedladdning på den här sidan under ordinarie ansökningsperiod 1 september–15 oktober.

Hur ansöker jag?

  1. Ladda ner arbetsprovet.
  2. Samla ihop alla de dokument du ska skicka med din ansökan.
  3. Skicka in din ansökan på webben via vårt ansökningssystem.
  4. Vi behandlar din ansökan.
  5. Du får antagningsbesked.

Läs mer om alla steg i ansöknings- och antagningsprocessen.

Skicka med

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller förkunskapskraven
  • Arbetsprov

Vem blir antagen?

Uppfyller du inte förkunskapskraven får du besked om detta så fort vi har granskat din ansökan. Är det fler som uppfyller förkunskapskraven än det finns platser, så gör vi ett urval för att avgöra vilka som blir antagna.

Hur görs urvalet?

Urvalet för denna utbildning gör vi baserat på ett skriftligt och muntligt prov. Provet utgår från ditt arbetsprov och innehåller delar inom områdena tekniskt kunnande, hantverk, förmåga att uttrycka sig skriftligt, analytisk förmåga, kommunikativ förmåga och konceptuellt tänkande.

Provet bedöms av sakkunnig branschföreträdare och representant från Yrgo.

Efter avslutad ansökningsperiod kommer du som uppfyller förkunskapskraven att få en inbjudan till urvalsprovet. Du genomför provet på plats i skolans lokaler och det tar cirka en halv dag.

Antagningsbesked

I december får du ditt antagningsbesked.

Gör du en sen ansökan får du ditt antagningsbesked så snart vi har behandlat din ansökan.

Läs mer om viktiga datum.