Driftansvarig hotell

1 år Göteborg Heltid Start september 2024
En man står i en reception och pratar i telefon.

Brinner du för serviceyrket och är redo att ta dig an en ledarroll? Den här utbildningen förbereder dig för att axla en ansvarsbefattning inom hotellbranschen. Under ett intensivt år får du lära dig att arbeta som ansvarig för en eller flera avdelningar med fokus på lönsamhet och hållbarhet. Utbildningen ger dig också verktyg inom ledarskap, service, bemötande och kommunikation – allt en god ledare behöver kunna.

Vad gör en driftansvarig inom hotell?

Har du bestämt dig för att satsa på en karriär som ledare inom hotell- och servicebranschen? Som driftansvarig har du en flexibel arbetsroll där du ofta är ansvarig för flera avdelningar som exempelvis reception, konferens, housekeeping och bokning. Utbildningen ger dig specialiserade kunskaper inom management, affärsekonomi, Revenue Management, digitala medier, kommunikation, gäst- och servicepsykologi och hållbarhet. Du tränas i att ta ansvar, leda en personalgrupp och göra ekonomisk planering anpassat till din kommande yrkesroll.

Efter utbildningen är du redo för en ansvarsbefattning inom hotell- och servicebranschen. Du kan exempelvis arbeta som ansvarig inom Guest Service, driftansvarig inom reception, konferens och housekeeping, eller sälj- och bokningsansvarig. Förutom hotell kan din framtida arbetsplats vara inom företagsreception, Co-working, kontorshotell, vandrarhem/bed and breakfast, bokningsbolag eller på event och mässor.

Om utbildningen

Allt detta får du lära dig under din utbildning:

  • Verktyg och kunskap inom ledarskap, exempelvis konflikthantering och kommunikation
  • Göra budget, ekonomiska kalkyler och lönsamhetsberäkningar
  • Planera, leda, fördela och följa upp den dagliga verksamheten
  • Marknadsföring och säljkunskaper
  • Retorik och presentationsteknik
  • Service och bemötande
  • Arbetsrätt och arbetsmiljö
  • Digitala medier för kommunikativa, administrativa och ekonomiska arbetet, allt från sociala medier till branschaktuella bokningssystem

Kurser

5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

  • Branschekonomi, 15p
  • Digitala medier och kommunikation, 30p
  • Examensarbete, 10p
  • Food & Beverage, 10p
  • Gäst- och servicepsykologi, 10p
  • Housekeeping, 10p
  • LIA, 50p
  • Management, 20p
  • Marknadsföring, försäljning och Revenue Management, 20p
  • Reception och konferens, 25p
  • Turismkunskap och hållbar utveckling, 10p

LIA (praktik)

LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Studieupplägg och examen

Utbildningen genomförs på plats, omfattar 1 års studier på heltid och leder till en yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten, föreläsningar och studiebesök. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen är personer som arbetar inom området.

Vi finns på Instagram

Text i all ära, men ibland vill man se bilder. Besök gärna Driftansvarig hotell på Instagram.

Samarbete med arbetslivet

Vi har ett tätt samarbete med flera företag och organisationer inom branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser. Utbildningen genomförs i samarbete med följande aktörer:

Svenska Mässan/Gohia Towers – United Spaces – Clarion Collection Hotel Odin – Radisson Blu Riverside Hotel – Hotel Royal – Scandic Hotels – Elite Hotels of Sweden

Hur ansöker jag?

  1. Samla ihop alla de dokument du ska skicka med din ansökan.
  2. Skicka in din ansökan på webben via vårt ansökningssystem.

Bifoga i din ansökan

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg, det vill säga inskannade eller fotograferade kopior på dina originalbetyg som är signerade och datumstämplade.
  • Intyg på tidigare utbildning inom hotell-, service- och turismbranschen. Observera att tidigare utbildning inte är ett krav, men kan öka dina chanser att bli antagen.
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller förkunskapskraven.

Läs mer om alla steg i ansöknings- och antagningsprocessen.

Förkunskaper och behörighet

För att kunna bli antagen till utbildningen behöver du uppfylla vissa förkunskapskrav:

Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. Mer om vad grundläggande behörighet innebär.

Särskilda förkunskaper

Godkända betyg (E/3/G) eller dokumenterade kunskaper eller erfarenheter som motsvarar följande kurser:

  • Engelska 6
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2

Har du pågående studier?

Har du pågående behörighetsgivande studier? Då kan du komplettera med dina betyg efter ansökningsperioden. Sista datum för komplettering av betyg är 13 juni. För att vi ska kunna veta att du läser behörighetsgivande studier måste du bifoga ett studieintyg i din ansökan.

Antagning och urval

Är det fler sökande som uppfyller förkunskapskraven än det finns platser gör vi ett urval för att avgöra vilka som blir antagna.

Hur görs urvalet?

Urvalet för denna utbildning gör vi baserat på betyg och tidigare utbildning inom hotell- och turismbranschen.

Antagningsbesked

Om du ansöker under ordinarie ansökningsperiod får du ditt antagningsbesked i juni. Gör du en sen ansökan får du ditt antagningsbesked så snart vi har behandlat din ansökan. Läs mer om viktiga datum.

Start:
September 2024
Ansök:
1 februari - 15 april
Längd:
1 år
Plats:
Göteborg
Studietakt:
Heltid
YH-poäng:
210
Antal platser:
32
Avgift:
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiestöd från CSN.
Kontakt:

Marlene Axelson Pulls

Utbildningsledare

E-post: marlene.axelson.pulls@educ.goteborg.se

Telefonnummer 031-367 31 31

Reception

031–367 31 00

Välj en
utbildning som
leder till jobb