Offentlig upphandlare

2 år Heltid Startar augusti 2020
Offentlig upphandlare

Vill du arbeta med upphandling, inköp och projektledning? Utbildningen ger dig en bred kompetens för att kunna arbeta med upphandlingsprocesser, strategiska inköp och förhandling av pris och leverantörsvillkor. Offentlig upphandlare är ett noggrant arbete för dig som gärna tar egna initiativ och självständigt driver frågor.

Om utbildningen

Under utbildningen får du bland annat

  • lära dig om de olika stegen i inköpsprocessen – från omvärldsanalys till anbud, förhandling, avtal och uppföljning
  • kunskap om avtalsrätt, köprätt, arbetsrätt och affärsjuridik och de lagar som styr offentlig upphandling
  • lära dig metoder för att leda framgångsrika projekt
  • lära dig tekniker för att förhandla
  • träna på att kommunicera skriftligt och muntligt och anpassa ditt budskap efter mottagarens behov.

Innehåller en stor del LIA (praktik)

En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Läs mer om LIA.

Att arbeta som offentlig upphandlare

Som offentlig upphandlare arbetar du med inköp av produkter, material, varor eller tjänster från leverantörer – alltid med hänsyn till hållbarhet och lönsamhet. Du ansvarar för att identifiera och upphandla nya leverantörer, samtidigt som du ser till att bibehålla goda relationer med befintliga leverantörer.

Som offentlig upphandlare förväntas du hitta och ta initiativ till nya affärsmöjligheter både inom organisationen och på leverantörsmarknaden. Genom att bygga relationer och förhandla ser du till att organisationen får så bra avtalsvillkor som möjligt.

Du ansvarar också för att organisationen följer de lagar och regler som finns inom området, till exempel lagen om offentlig upphandling (LOU).

Arbetet innehåller ofta en stor del projektarbete, där du som upphandlare ofta agerar som projektledare. Det innebär att du behöver ha god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Yrkesroller och arbetsplatser

Efter utbildningen kan du arbeta som upphandlare, inköpare inom offentlig verksamhet, upphandlingsassistent, upphandlingssamordnare, avtalscontroller eller anbudsansvarig/Bid Manager.

Arbetsmarknaden består av Sveriges 290 kommuner och cirka 500 övriga myndigheter, där de flesta har någon slags upphandlingsfunktion.

Kurser

5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

  • Affärs- och marknadsanalys i offentlig marknad, 10 p
  • Affärsengelska, 15 p
  • Examensarbete, 25 p
  • Inköpsekonomi, 40 p
  • Juridiska ramverk för upphandling, 40 p
  • Kommunikation, 20 p
  • Kvalitet, miljö och hållbar utveckling, 20 p
  • Lärande i arbete – LIA 1, 50 p
  • Lärande i arbete – LIA 2, 80 p
  • Organisation i offentlig förvaltning, 15 p
  • Projektledning, 25 p
  • Upphandling 1, 30 p
  • Upphandling 2, 30 p

Studieupplägg och examen

Utbildningen är tvåårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar, seminarier och studiebesök.

Vi arbetar tätt ihop med branschen och de flesta föreläsare och handledare är yrkesverksamma personer inom området.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen.


Ledningsgrupp med branschrepresentanter

Utbildningen har en ledningsgrupp som består av representanter från branschen, från Yrgo och från de studerande. Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens. Följande branschaktörer deltar i ledningsgruppen:

Chalmers tekniska högskola – Förbo AB – Familjebostäder i Göteborg AB – Förvaltningen för inköp och upphandling, Göteborgs Stad – Rise Research Institute of Sweden – Kungsbacka kommun – Lin Education – Räddningstjänsten Storgöteborg AB – Stenungsunds kommun – Trafikverket

Dessutom samarbetar vi med flera andra företag och organisationer som bland annat föreläser i utbildningen och tar emot studerande på studiebesök och LIA (praktik).


Förkunskaper och behörighet

För att kunna bli antagen till utbildningen måste du vara behörig. Det innebär att du måste uppfylla vissa förkunskapskrav:

1. Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. 
Läs mer om grundläggande behörighet.

2. Särskilda förkunskaper

Godkända betyg i följande kurser (eller dokumenterade kurser, kunskaper eller erfarenheter som motsvarar dessa):

  • Svenska 2
  • Engelska 6
  • Samhällskunskap 1b
  • Matematik 2b eller c

Saknar du förkunskaper?

Saknar du de listade förkunskaperna kan du ändå vara behörig om du har skaffat dig motsvarande kunskaper på annat sätt, till exempel genom arbetserfarenhet, kvällskurser eller annan eftergymnasial utbildning.

Läs mer om förkunskapskrav och behörighet.

Hur ansöker jag?

  1. Samla ihop alla de dokument du ska skicka med din ansökan.
  2. Skicka in din ansökan på webben via vårt ansökningssystem.

Läs mer om alla steg i ansöknings- och antagningsprocessen.

Skicka med

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller förkunskapskraven

Vem blir antagen?

Uppfyller du inte förkunskapskraven får du besked om detta så fort vi har granskat din ansökan. Är det fler som uppfyller förkunskapskraven än det finns platser, så gör vi ett urval för att avgöra vilka som blir antagna.

Hur görs urvalet?

Urvalet för denna utbildning gör vi baserat på betyg och ett skriftligt prov i svenska.

Efter avslutad ansökningsperiod kommer du som uppfyller antagningskraven att få en inbjudan till urvalsprovet. Du genomför provet på plats i skolans lokaler och det tar cirka en halv dag.

Antagningsbesked

I juni får du ditt antagningsbesked. Gör du en sen ansökan får du ditt antagningsbesked så snart vi har behandlat din ansökan.

Läs mer om viktiga datum.