Receptions-, Konferens- & Housekeepingansvarig

1 år Heltid Startar augusti 2020
Receptions-, Konferens- & Housekeepingansvarig

Vill du ha en ansvarsfull roll i hotellbranschen? Under utbildningen lär du dig jobba med styrning, ledning och marknadsföring för att kunna driva receptions-, konferens- och housekeepingverksamhet på ett lönsamt och hållbart sätt.

Om utbildningen

Under utbildningen får du bland annat lära dig

  • arbeta med styrning, ledning och uppföljning i en organisation
  • göra budget, ekonomiska kalkyler och lönsamhetsbedömningar
  • planera, leda, fördela och följa upp den dagliga verksamheten inom reception, konferens och housekeeping
  • strategisk och taktisk marknadsföring med kunskap om konkurrens, produkt, pris och kommunikationsval
  • retorik och presentationsteknik
  • använda digitala medier för det kommunikativa, administrativa och ekonomiska arbetet, allt från sociala medier till relevanta bokningssystem.

Vi finns på Instagram

Besök Receptions-, Konferens- & Housekeepingansvarig på Instagram för en ännu bättre bild av vad utbildningen innehåller och leder till.

Innehåller en stor del LIA (praktik)

En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Läs mer om LIA.


Att arbeta som ansvarig inom reception, konferens och housekeeping

Som ansvarig inom reception, konferens och housekeeping leder och planerar du det dagliga arbetet för personalen och gör budget och kalkyler för ökad lönsamhet och hållbarhet.

Du jobbar långsiktigt och strategiskt med planer för marknadsföring och försäljning, men kan också operativt sköta företagets kommunikation i till exempel sociala medier.

Yrkesroller och arbetsplatser

Efter avslutad utbildning kan du jobba i en ansvarsfull yrkesroll inom reception, konferens och housekeeping.

Din framtida arbetsplats kan främst vara inom en hotellverksamhet men också inom företagsreception.

Kurser

5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

  • Affärsekonomi, 15 p
  • Digitala medier, 10 p
  • Examensarbete, 10 p
  • Housekeeping, 15 p
  • Kommunikation, 20 p
  • Kund- och servicepsykologi, 15 p
  • LIA, Lärande i arbete, 50 p
  • Management, 20 p
  • Marknadsföring och säljteknik, 15 p
  • Reception och konferens, 30 p
  • Turismkunskap och hållbar utveckling, 15 p

Studieupplägg och examen

Utbildningen är ettårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar, seminarier och studiebesök.

Vi arbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare, handledare och mentorer är yrkesverksamma personer inom området.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen.


Ledningsgrupp med branschrepresentanter

Utbildningen har en ledningsgrupp som består av representanter från branschen, från Yrgo och från de studerande. Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens. Följande branschaktörer deltar i ledningsgruppen:

Svenska Mässan/Gohia Towers – Radisson Blu Scandinavia Hotel – Quality Hotel 11 – Scandic Opalen – Compass Group – Comfort Hotel Göteborg – Radisson Blu Riverside Hotel – United Spaces – Hotel Opera

Dessutom samarbetar vi med flera andra företag och organisationer som bland annat föreläser i utbildningen och tar emot studerande på studiebesök och LIA (praktik).


Förkunskaper och behörighet

För att kunna bli antagen till utbildningen måste du vara behörig. Det innebär att du måste uppfylla vissa förkunskapskrav:

1. Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. 
Läs mer om grundläggande behörighet.

2. Särskilda förkunskaper

Godkända betyg i följande kurser (eller dokumenterade kurser, kunskaper eller erfarenheter som motsvarar dessa):

  • Engelska 6
  • Svenska 2

Saknar du förkunskaper?

Saknar du de listade förkunskaperna kan du ändå vara behörig om du har skaffat dig motsvarande kunskaper på annat sätt, till exempel genom arbetserfarenhet, kvällskurser eller annan eftergymnasial utbildning.

Läs mer om förkunskapskrav och behörighet.

Hur ansöker jag?

  1. Samla ihop alla de dokument du ska skicka med din ansökan.
  2. Skicka in din ansökan på webben via vårt ansökningssystem.

Läs mer om alla steg i ansöknings- och antagningsprocessen.

Skicka med

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller förkunskapskraven

Vem blir antagen?

Uppfyller du inte förkunskapskraven får du besked om detta så fort vi har granskat din ansökan.

Är det fler som uppfyller förkunskapskraven än det finns platser, så gör vi ett urval för att avgöra vilka som blir antagna.

Hur görs urvalet?

Om vi behöver göra ett urval, gör vi det baserat på ett muntligt och skriftligt prov i engelska och ledarskap.

Det skriftliga provet i engelska bedömer din grammatiska förmåga, ordförståelse och skriftliga kommunikation. Provet i ledarskap bedömer din ledarskaps- och kommunikationsförmåga samt din branschkunskap.

Provet bedöms av sakkunnig branschföreträdare och representant från Yrgo.

Efter avslutad ansökningsperiod kommer du som uppfyller förkunskapskraven att få en inbjudan till urvalsprovet. Du genomför provet på plats i skolans lokaler och det tar cirka en halv dag.

Antagningsbesked

I juni får du ditt antagningsbesked.

Gör du en sen ansökan får du ditt antagningsbesked så snart vi har behandlat din ansökan.

Läs mer om viktiga datum.